13اکتبر 2022 - تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از تنهایی مزمن رنج می‌برند، در مقایسه با افرادی که به طور منظم توسط دیگران احاطه شده‌اند، بیشتر در معرض مشکلات سلامت جسمانی هستند.

دانشمندان دانشگاه ایالتی فلوریدا دریافتند افرادی که اغلب احساس تنهایی می‌کنند، در مقایسه با افرادی که به ندرت احساس تنهایی می‌کنند، تقریباً 40 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

آنها دریافتند افرادی که احساس تنهایی می کنند سطح کورتیزول بالاتری دارند که می تواند به بخشی از مغز که مسئول حافظه افراد است، آسیب برساند.

محققان اظهار داشتند: پرداختن به این عامل خطر روانی اجتماعی، احتمالاً طیف گسترده‌ای از پیامدهای مثبت از جمله کاهش خطر و شیوع زوال عقل را به همراه خواهد داشت.

سطوح بالای کورتیزول ناشی از تنهایی مزمن، همچنین خطر ابتلای فرد به دیابت نوع 2 را دو برابر می کند.طبق مطالعه ای که در مجله انجمن اروپایی مطالعه دیابتDiabetologia منتشر شده است، سطوح بالای کورتیزول می تواند باعث مقاومت به انسولین شود.

محققان دانشگاه یورک همچنین گزارش داده اند که افرادی که از نظر اجتماعی منزوی هستند، 29 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و 32 درصد بیشتر در معرض خطر سکته هستند.

آنها اظهار داشتند: یافته اصلی ما که حاصل مرور مقالات زیادی در این زمینه است، از نگرانی های بهداشت عمومی در مورد پیامدهای روابط اجتماعی برای سلامت و رفاه حمایت می کند.مطالعه ی ما نشان داد که پرداختن به تنهایی و انزوای اجتماعی ممکن است نقش مهمی در پیشگیری از دو عامل اصلی بیماری در کشورهای با درآمد بالا داشته باشد.

بر اساس مطالعه ای که توسط مرکز پزشکی دانشگاه هامبورگ-اپندورف در آلمان انجام شده است، تنها بودن همچنین می تواند باعث چاقی شود.این مطالعه نشان داد که افرادی که دچار تنهایی مزمن هستند در مقایسه با افرادی که از نظر اجتماعی احساس انزوا نمی کنند، به احتمال زیاد سبک زندگی بی تحرک و رژیم غذایی ناسالمی را دنبال می کنند.

تیمی از دانشمندان دانشگاه استنفورد و دانشگاه چینی هنگ کنگ دریافته‌اند که انزوای اجتماعی همچنین روند پیری را پنج ماه سریع‌تر از سیگار کشیدن، تسریع می‌کند.

دکتر لوری تیک، گفت: من از سال 2002 در حال مطالعه این موضوع هستم و مجموعه داده های ملی زیادی وجود دارد که نشان می دهد تنهایی منجر به طول عمر کوتاه تر، مرگ و میر بیشتر و بیماری های همراه بیشتر می شود، بنابراین این نتایج اصلاً من را شگفت زده نکرد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2022/oct/severe-health-complications-triggered-by-chronic-loneliness-evidence-shows.html